پوشاک آیینی قزاقان شمال ایران بررسی شد

«نشست پوشاک ایرانی، تنوع فرهنگی و همبستگی ملی» همزمان با هفته میراث‌فرهنگی به همت پژوهشکده مردم‌شناسی برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا، فریده مجیدی خامنه عضو هیأت علمی پژوهشکده مردم‌شناسی ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، در نشست پوشاک آیینی قزاقان شمال ایران را مورد بررسی قرار داد و گفت: فرهنگ مجموعه­‌ای از دستاوردهای مادی و غیرمادی و پوشاک بخش مهمی از دستاوردهای مادی فرهنگ محسوب می‌­شود. لباس اقوام زمینه مناسبی برای پژوهش در مباحث فرهنگی ایران، به ویژه هویت است. اعضای هر جامعه از طریق نشانه‌های نمادین و جامه‌­ای که بر تن می‌­‌کنند، میان خود نظام ارتباطی- فرهنگی ویژه‌ای برقرار می‌کند.  

این پژوهشگر افزود: در پژوهش پوشاک آیینی قزاقان شمال ایران، به نقش اجزای پوشاک در رابطه با نظام‌های نمادین و فرهنگی- هویتی قزاقان به عنوان یکی از اقوام مهاجر ساکن در شمال ایران پرداخته شده و نمونه موردی، پوشاک قزاقان در مناسک‌گذار (ازدواج) بررسی شده است.

مریم کیان عضو هیأت علمی پژوهشکده مردم‌شناسی نیز با بررسی پوشاک دوران مختلف بر اساس منابع تصویری و نسخ خطی و چاپ سنگی پرداخت و تصریح کرد: قدیمی­ترین اثار برجای مانده که می‌توان پوشاک شخصیت‌های مختلف اسطوره­‌ای، افسانه ­ای و درباری، را در آن‌ها تشخیص داد، نقوش برجسته روی استخوان، عاج، مهرهای سفالی، ظروف منقوش سرامیکی، نقوش پارچه‌­‌ها و حجاری ­‌ها هستند. پوشاک شاهان، سپاهیان و ایزدان که روایت­‌هایی از آنان که در کتب و نقاشی‌­‌های نسخ خطی در دوره صفویه به تصویر کشیده شد، پوشاک همان عصر را بر تن دارند.

او افزود: همین رخداد در نگاره­‌های کتب چاپ سنگی نیز مشاهده می‌­ شود. نقاش دوره قاجار با آن که از مضامین شاعران بزرگی چون فردوسی، نظامی و حافظ استفاده کرده و در ترسیم پوشاک از لباس اوایل یا اواخر دوره قاجار سود جسته است و مخاطب را با ابهام روبرو می‌­سازد. ولی باید در نظر داشت که نگارگر قادر به بررسی منابع تصویری گذشته ( جز نقش برجسته بناهای تاریخی) نداشته و هر آن چه در محیط زندگی خود دیده، به تصویر کشیده و شاید به عمد می‌­‌خواسته آن را برای مخاطب عام، ملموس ­تر کند.

کیان اظهار کرد: برخی از نقاشان نسخ چاپ سنگی دوره قاجار، برای ترسیم شخصیت‌های اسطوره­ای از اثار تاریخی مثل تخت جمشید کپی‌برداری کرده تا لباس شخصیت‌هایی مثل جمشید، فریدون، کیومرث و کیخسرو را به تاریخ پیوند دهند.

مریم پهلوان شریف پژوهشگر پژوهشکده مردم‌شناسی نیز در این نشست به تبیین پوشاک سنتی و آیینی زرتشتیان ایران و تأثیر آن بر هویت قومی و ملی پرداخت و افزود: زنان زرتشتی در جشن‌ها و مراسم از لباس‌های قومی خود که حاوی عناصر بصری هویتی قومشان است استفاده می‌کنند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که زرتشتیان، به عنوان یکی از کهن‌ترین جوامع قومی – مذهبی در ایران، نه تنها گرایش بالایی به حفظ هویت قومی خود دارند، بلکه گرایش به هویت ملی نیز در آن‌ها بالاست و همین امر باعث پایبندی آنان به پوشش قومی- مذهبی‌شان و در نتیجه هویت‌سازی از طریق پوشاک شده است.

در پایان ژیلا مشیری پژوهشگر پژوهشکده مردم‌شناسی که دبیری این نشست را نیز به عهده داشت به بررسی پوشاک سنتی استان سمنان پرداخت و پوشاک مردم این منطقه را بر اساس طبقه‌بندی پوشاک (سرپوش، تن‌پوش و پاپوش) در میان  زنان و مردان و کودکان  مورد بررسی قرار داد و ضمن بیان خصوصیات و کارکردهای پوشاک و زیورآلات در بین مردم این منطقه، آن را نشان از هویت و فرهنگ مردم دانست  و اظهار کرد: اعضای هر جامعه از راه نشانه‌های نمادین که در پوشاک خود دارند، میان خود نظام ارتباطی و فرهنگی ویژه‌ای را برقرار می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403030100058
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha